Groupement Belge du Béton

Valoriser et diffuser notre savoir

En savoir plus

Accueil Archives --- OLD PAGES --- CONCRETE DAY 2016 Workshops Workshop II : VEZELS & IT


WORKSHOP II

Fibres, IT & news

14:00

EXPANSION

René Albers, Business Development Manager, ORCEM

Na 15 jaar is ORCEM een gevestigde waarde geworden als het over alternatieve bindmiddelen gaat. De gemalen hoogovenslakken uit Moerdijk zijn een succesverhaal geworden. Logisch dat ook Ecocem Ireland en Ecocem France snel het levenslicht hebben gezien om samen 1.4 miljoen ton gemalen hoogovenslakken op de markt te zetten. De Ecocem holding blijft verder aan de toekomst denken en de immense milieu uitdagingen die we niet verder onder het tapijt kunnen vegen. Ecocem gaat over tot actie. Het ecologische verhaal van Orcem kan via de groep uitgroeien naar andere oorden, meer CO2-reductie, schonere alternatieven voor een duurzaam beton….. Ecocem is er klaar voor. De expansie is ingezet en binnen afzienbare tijd verdubbelt…… verdrievoudigt de productiecapaciteit in bestaande vestigingen, maar ook in nieuwe fabrieken zodat niet alleen gans Europa toegankelijk wordt maar ook gebieden buiten onze Europese unie.

Inmiddels is in België 2,5 miljoen ton gemalen hoogovenslakken van Orcem met goed resultaat in beton verwerkt. Eerst via het k-waarde concept maar steeds meer en meer via het gelijkwaardigheidsprincipe dat is vastgelegd in een technische goedkeuring (ATG). De positieve technische en milieu-hygiënische voordelen van gemalen hoogovenslak in combinatie met portlandcement kan in steeds meer omgevingsklassen in beton worden toegepast. Ook in andere toepassingen van tegellijm en metselmortel tot immobilisatie en stabilisatie worden gemalen hoogovenslakken met steeds meer succes toegepast. Nieuwe innovaties worden ontwikkeld in samenwerking met gerenommeerde universiteiten. Niet alleen de productiecapaciteit maar ook het aantal toepassingen van gemalen hoogovenslak neemt toe.

Bewezen duurzaam…. nu en in de toekomst geldt voor Orcem en gemalen hoogovenslak ken.
14:30

Macro Synthetic Fibres: “Concrete reinforcement reinvented”

Jeroen Smet,Product Manager Construction Fibres , Application Manager Civil Engineering Low|Bonar


Macrovezels maken een snelle opmars. Door de talrijke voordelen van deze ‘vernieuwde’ wapening wordt de technologie meer en meer geadopteerd door design-ingenieurs, aannemers, betoncentrales, enz. Hierdoor rijzen er ook steeds meer vragen i.v.m. de toepasbaarheid van de vezels, de durabiliteit en kruip binnen polymeer vezels. Adfil, als Belgische producent van zowel micro als macro vezels, geeft dan ook graag een inkijk in hoe zij met deze uitdagingen omgaan.

15:00


Staalvezelbeton als hoogwaardig en betrouwbaar bouwmateriaal


Sam ANTOIN, Market Developer Dramix®

Bekaert gaat alweer enkele stappen verder in de ontwikkeling van staalvezelbeton :
-Ingenieur rekent autonoom :
Om ingenieurs de kans te geven zelf berekening te maken met staalvezelbeton heeft Bekaert software tools ontwikkeld volgens Modelcode en Dafstb. Dit voor zowel momentcapaciteit, scheurwijdte, kelderwanden.
Deze tools zullen gratis ter beschikking van studiebureaus gesteld worden om zo autonoom hun projecten te kunnen uitrekenen.
Als extra zijn alle toepassingen opgenomen in SECO-toepassingscertificaten.
-Continu “in situ check” van homogeniteit :
Homogeniteitscontrole van staalvezelbeton was in het verleden een lastig en tijdrovend karwei en slechts een weergave van een steekproef.
Om een snelle, continue en vlotte meting te doen is er nu Bekaerts “eye-D”.
Dit toestel zal ervoor zorgen dat homogeniteits-controles gedaan kunnen worden over 100% van betonvolume zonder extra tijdsverlies op de werf.

15:30

bim+: collaboration et coordination dans le cloud pour le secteur de la construction

Bert Van Overmeir, Customer Support Engineer at SCIA nv.

Les méthodes de construction et de travail évoluent toujours plus vite. Les projets deviennent de plus en plus complexes, les coûts sont sous surveillance constante et toujours plus de partenaires sont impliqués. Les architectes, ingénieurs, entrepreneurs, financiers, gestionnaires, installateurs de techniques spéciales, architectes d’intérieur, etc. ont tous leurs propres outils logiciels. Enfin, le maître d’ouvrage participe activement aux décisions.
Tout cela rend nécessaire un nouveau processus de travail. Les partenaires cherchent ainsi de nouveaux moyens de communication qui permettent à tous de collaborer efficacement. La facilité d’utilisation et de visualisation sont des facteurs-clés et permettent une prise de décision plus rapide et mieux informée. Les différents intervenants veulent pouvoir participer à tout instant au projet au moyen d’applications visuelles. Transformer ces besoins en réalité est la mission de bim+.
bim+ est une plateforme ouverte et centralisée pour le secteur de la construction où toute l’information, les modèles et les personnes sont connectés les uns aux autres. Les données intégrées peuvent être visualisées, commentées et communiquées via une application visuelle ergonomique sur l'internet. La philosophie qui sous-tend bim+ est que la simplicité et la visualisation contribuent à une meilleure collaboration, une meilleure prise de décision… et à une construction plus rapide. bim+ est disponible comme service cloud payable à l’utilisation, pour le stockage et l’utilisation d’informations de projet dans un format Open BIM.
Bert Van Overmeir, Customer Support Engineer at SCIA nv.

16:00Break
17:00

The repair of the Maastunnel



Mladena Lukovic, Kees Blom, Erik Schlangen

Dr. Mladena Lukovic, TU Delft / Concrete Structures

The Maastunnel is the first Europe’s immersed tunnel with a rectangular cross section. It was built in 1942. Due to the chloride induced corrosion, the concrete in the tunnel is heavily deteriorated. The idea is to preserve this historical heritage and to renovate it in order to ensure its service life for a few more decades. At the moment, research is performed on developing and finding the optimal mixture for the repair that will be performed in 2017 and 2018. As one of the solutions for the repair, ultra ductile fibre reinforced material (Strain Hardening Cementitious Composite, or SHCC) is investigated.

17:30

Le béton et les chlorures, une cohabitation difficile !

Compte rendu d’une journée d’étude, faite en Nov. 2015,  à l’université de Leuven, sur la protection cathodique du béton


Ir. H. Wildemeersch, Ondervoorzitter van FEREB & Voorzitter dienstverlenende firma’s, actief in de herstelling, bescherming en versterken van beton & Dir. ABG Consult.

18:00


Gebruik van ultrasone tomografie en georadar voor de auscultatie van betonwegen

Audrey Van der Wielen

Marijn LYBAERT
Onderzoeker - Technologisch adviseur - Verantwoordelijke Labo “Betonwegen Bestratingen” Betonwegen - Bestratingen - OCW


Niet-destructief onderzoek van betonconstructies zit in de lift. Nieuwe technieken zoals ultrasone tomografie en georadar vinden meer en meer hun ingang in de bouwwereld. Zij kunnen onder andere gebruikt worden voor het opsporen van anomalieën, bepalen van de dikte van beton, lokaliseren van wapening, enz. Ook voor betonwegen bieden deze nieuwe technieken veel perspectief. Zo gebeurt de controle van de dikte van een betonverharding tot op heden aan de hand van kernboringen. Deze boringen zijn echter kostelijk, destructief en geven slechts zeer lokale informatie. Door het vervangen van deze kernboringen met niet-destructieve meettechnieken kan meer informatie verkregen worden en dient geen schade aan de nieuw aangelegd weg te worden aangebracht. Deze presentatie geeft een overzicht van de ervaringen opgedaan binnen het OCW wat betreft het gebruik van twee van deze technieken, namelijk ultrasone tomografie en georadar, voor de auscultatie van betonwegen.