Groupement Belge du Béton

Valoriser et diffuser notre savoir

En savoir plus

Home Bezoeken 2023 Oosterweelverbinding

Oosterweelverbinding - Maandag 3 juli -13u30

 

Introductie

 

Oosterweel gaat over zoveel meer dan het sluiten van de Ring van Antwerpen. Oosterweel doet niet alleen ’t Stad, maar heel Vlaanderen herademen. 

De Oosterweelverbinding maakt de Antwerpse Ring rond. De knooppunten Linkeroever, Oosterweel, Groenendaallaan en Schijnpoort worden met elkaar verbonden met tunnels en sleuven. De werken duren nog tot 2030 en verlopen in verschillende fases.

De tunnel verbindt Linkeroever met Rechteroever aan de noordkant van de stad en ten zuiden van de haven. De tunnel is 1,8 kilometer lang, heeft drie rijstroken in elke richting en ook fietsers kunnen de tunnel nemen dankzij een afzonderlijke fietskoker. De bouw van de Scheldetunnel is waarschijnlijk het spectaculairste onderdeel van de Oosterweelverbinding.

 

 

 

Voor de bouw van de tunnelelementen werd in Zeebrugge een stuk landbouwgrond uitgegraven tot een tijdelijk bouwdok. In dat dok worden gedurende de volgende twee jaar de acht delen gebouwd. Daarna wordt het bouwdok overgedragen aan het havenbedrijf en zal het gebruikt worden voor het ontvangen van schepen.

Directeur van aannemersconsortium COTU Jan Bauwens verduidelijkt: “Elk tunnelelement is 160 meter lang. Zet er eentje rechtop en het torent met bijna 40 meter boven de Antwerpse kathedraal uit. Dat zegt veel over de omvang van dit project.” Voor wie nog niet overtuigd is: elk tunnelelement weegt ruim 60.000 ton. Dat komt neer op het gewicht van 350 Boeings 747. Achter elkaar zullen de acht delen over een aantal jaren een nieuwe tunnel onder de Schelde vormen van 1,8 kilometer inclusief de delen op het vasteland en de tunnelmonden aan beide zijden.

Opdat de werken niet voor extra vrachtwagens op de weg zouden zorgen, voeren we zo veel mogelijk grond en bouwmaterialen per schip aan via de Schelde. Daarvoor werden speciaal aanmeerlocaties aangelegd. Over een periode van 5 jaar gaat het om 270.000 m³ grond en 600.000 ton aan betongranulaten. Ofwel 34 000 vrachtwagens minder op de weg.

 

 

In het bouwdok wordt de stalen constructie voor een van de tunnelelementen klaargemaakt. Elk element is 160 meter lang en 42 meter breed. — © Joris Herregods

Bron : https://www.oosterweelverbinding.be/

 

Programma:

13u30 : onthaal
14u : voorstelling werf door Dieter Van Parys -Projectleider Bouwdok
14u45 : werfbezoek met eigen verplichte PBM’s : ongeveer 1u30

 

Adres :

TM COTU – Werf Bouwdok

Koffieweg, 8380 Brugge

 

 

https://goo.gl/maps/SSncjwrhC2zrwoD36

 

Parkeren op de werf.

 

Tijdelijke Maatschap Combinatie Oosterweeltunnel

 

Let op: aantal personen is beperkt tot de eerste 20 inschrijvingen