Groupement Belge du Béton

Valoriser et diffuser notre savoir

En savoir plus

Accueil CONCRETE DAY 2021 Workshops WORKSHOP II:3D Printing & Build our future together

 

Workshop II - A

3D Printing - Build our futur  together!

 
14:00
3D printen in de bouw, waar staan we vandaag en wat zijn de vooruitzichten?

Marijke Aerts, projectmanger at Kamp C


Wie dit wereldje een beetje volgt ziet dat er heel wat beweegt. De langste 3D betongeprinte brug werd onlangs in Nijmegen geopend, in verschillende landen worden geprinte woningen verkocht en verhuurd en er is een enorme groei in het aanbod van verschillende types printers. Hoe zit het in België en wat zijn de perspectieven? Zien we alleen maar iconische projecten of zijn ze ook echt opschaalbaar? Welke rol is er hierin weggelegd voor ontwerpers en ingenieurs?

14:30
3D printing of a post-tensioned concrete bridge designed by topology optimization

Gieljan Vantyghem, UGent

 

Ghent University and spin-off Concre3DLab have built a second topology optimized concrete footbridge named OptiBridge. The 5-metre-long bridge girders were based on a 2D topology optimized design and redesigned at Ghent University into a realistic 3D structure. In this presentation, the digital design and manufacturing of the post-tensioned concrete structure is elaborated. The bridge was constructed by joining four hollow segments that were printed in less than 1.5 hours. The rapid setting and the increased early-age strength of the 3D-printed concrete mixture were achieved by extensive experimentation in the Magnel-Vandepitte laboratory. Many improvements compared to the first realization can be observed. This project was carried out within the Concre3DLab co-operation, aimed at tackling complex 3D printing problems from different angles (Prof. Geert De Schutter: rheology / Prof. Kim Van Tittelboom: durability / Prof. Wouter De Corte: structural aspects and optimization). In the next step of this research project, the bridge will undergo a testing program to analyze its stiffness and bearing capacity. Furthermore, it will be used as a test case to evaluate the sustainability of 3D printed structures.

15:00
Robots : quelle place sur les chantiers de demain ?

Angelo Buttafuoco, Chef de Projet, Laboratoire Structures, CSTC

 

Depuis les années 70, les robots ont su se rendre indispensables dans de nombreux secteurs industriels. Le secteur de la construction ne fait aujourd’hui plus exception, et l’on voit apparaître de nombreux robots visant à augmenter la productivité sur chantier, à diminuer la pénibilité ou à améliorer la qualité du travail. Le CSTC accompagne cette transition numérique et vous propose de découvrir trois applications liées à ses activités dans le cadre du projet Build4Wal : l’impression 3D de béton à l’échelle du bâtiment, le tri des quincailleries de coffrage grâce à un robot collaboratif guidé par caméra, et la détection de défauts dans les ouvrages en béton au moyen du robot Spot de Boston Dynamics.

 
15:30
Dramix® Staalvezelbeton: een volwassen oplossing vandaag, klaar voor een duurzame toekomst

BEKAERT

Sinds de jaren 70 van vorige eeuw wordt staalvezelbeton gebruikt in industriële toepassingen, zoals gezaagde industrievloeren. Door een combinatie van kennisopbouw omtrent ontwerpmethoden, de ontwikkeling van hoogwaardige staalvezels en de opgebouwde praktijkervaring wordt staalvezelbeton vandaag ook aangewend in vele andere toepassingen, gaande van druklagen, kelderwanden, industrievloeren op palen, tot zeer constructieve toepassingen zoals funderingsplaten, geboorde tunnels en afgezonken tunnels. Bekaert heeft hierin altijd de vorming van een normatief kader ondersteund om het materiaal staalvezelbeton algemeen aanvaard te maken door alle betrokken partijen, op een constructief veilige manier. Dat deze ontwerpmethoden nu ook zullen worden opgenomen in de aankomende nieuwe Eurocode is een bevestiging van onze jarenlange gevolgde strategie. Staalvezels worden dus meer en meer gebruikt in structurele toepassingen, waarbij sommige zelfs waterdicht dienen te zijn. Een nauwgezette controle van de dosering en de homogeniteit is hierbij uiteraard van primordiaal belang om de beoogde stabiliteit en waterdichtheid te bekomen. Het door Bekaert ontwikkelde systeem eyeD® vergemakkelijkt deze controle aanzienlijk; een meetgoot wordt achter de truckmixer bevestigd en meet de homogeniteit tijdens het lossen van het staalvezelbeton op een continue en directe manier. Tenslotte tonen een aantal recente realisaties daarnaast aan dat economische en praktische voordelen ook hand in hand kunnen gaan met de huidige uitdagingen op vlak van duurzaamheid.

 
 
 

WORKSHOP II - B

Betonherstelling

17:00
Gecombineerde aantasting van beton – een gevaarlijke cocktail

Hanne Vanoutrive, PhD Student, Faculty of Engineering Technology, Kuleuven

 


Dat beton door verschillende omgevingsfactoren, zoals CO2, chloriden, sulfaten …, kan worden aangetast met het mogelijks verlies van zijn structurele capaciteit is niets nieuw onder de zon. Waar we ons echter minder van bewust zijn, is de impact van gelijktijdige blootstelling van betonnen constructies aan verschillende omgevingsfactoren. In deze toelichting wordt specifiek gekeken naar de impact van carbonatatie op chloride-indringing en vice versa en dit voor beton met enkele courant gebruikte cementtypes in België. Waar we bij carbonatatie voorafgegaan door chloride-indringing kunnen vaststellen dat de poriën door zoutkristallisatie gedeeltelijk worden geblokkeerd en hierdoor de CO2 indringing afremmen, zien we het omgekeerde effect in gecarbonateerd beton onderworpen aan chloride indringing. In dit laatste geval zorgt o.a. de pH daling voor het te niet doen van mogelijke chloridebinding wat een versnelde indringing van chloriden in het beton veroorzaakt.
Dit inzicht is belangrijk wanneer beton wordt voorgeschreven in omgevingen waar voornamelijk carbonatatie kan optreden met slechts sporadische indringing van chloriden. Ook bij de analyse van bestaande betonconstructies, zal gecombineerde aantasting een belangrijk invloed hebben op de teststrategie en resultaten.

Le béton renforcé de fibres Dramix® : une solution mature aujourd'hui, prête pour un avenir durable

BEKAERT

Depuis les années 1970, le béton renforcé de fibres d'acier est utilisé dans des applications industrielles telles que les sols industriels sciés. Grâce à la combinaison des connaissances acquises sur les méthodes de dimensionnement, du développement de fibres d'acier de haute qualité et de l'expérience pratique, le béton renforcé de fibres est aujourd'hui utilisé dans de nombreuses autres applications, allant des couches de compression, des parois de cave, des sols industriels sur pieux, à des applications structurelles plus fortement sollicitées telles que les radiers de fondation, les tunnels forés et les tunnels immergés. Bekaert a toujours soutenu la création d'un cadre normatif afin que le béton renforcé de fibres d'acier soit largement accepté par toutes les parties concernées, de manière constructive et sûre. Le fait que ces méthodes de conception seront désormais intégrées dans le nouvel Eurocode à venir est une confirmation de notre stratégie de longue date. Les fibres d'acier sont donc de plus en plus utilisées dans les applications structurelles, dont certaines doivent même être étanches. Un contrôle minutieux du dosage et de l'homogénéité est essentiel pour garantir la stabilité et l'étanchéité souhaitées. Le système eyeD® de Bekaert facilite considérablement ce contrôle ; une goulotte de mesure est fixée derrière le camion toupie et mesure, de manière continue et directe, l'homogénéité pendant le déchargement du béton fibré. Enfin, un certain nombre de réalisations récentes montre que les avantages économiques et pratiques peuvent également aller de pair avec les défis actuels en matière de durabilité.

 

 
17:30
La réparation durable du béton

 

Le béton est un matériau de construction durable et solide qui inspire les architectes, met les ingénieurs au défi de construire des structures plus hautes et de grandes portées, et permet aux entrepreneurs de construire plus rapidement et à moindre coût. Toutefois, des dommages peuvent également se produire en raison des intempéries ou d'autres facteurs externes tels que la carbonatation et les chlorures. Les dommages au béton ne signifient pas nécessairement la fin de la construction en béton. FEREB a élaboré un plan par étapes qui permet une réparation durable et qualitative du béton.
Découvrez-en plus à ce sujet lors de notre présentation avec vidéo à la Journée du Béton Belge.

FEREB
18:00
Duurzaam betonherstel

 

Beton is een duurzaam en sterk bouwmateriaal dat architecten inspireert, ingenieurs uitdagingen biedt om hogere constructies en grote overspanningen te realiseren en aannemers mogelijkheid biedt sneller en goedkoper te bouwen. Toch kan er ook schade optreden door weersinvloeden of andere uitwendige factoren zoals carbonatatie en chloriden. Betonschade hoeft echter niet het einde van de betonconstructie te betekenen. FEREB ontwikkelde een stappenplan dat een duurzame en kwalitatieve betonherstelling mogelijk maakt.
Ontdek hierover meer tijdens onze presentatie met videofilm tijdens de Belgian Concrete Day.

FEREB