Introductie
De Royerssluis is een belangrijke scheepvaartverbinding tussen de Schelde en het Albertkanaal en wordt de komende jaren grondig gerenoveerd.
De werken zijn in oktober 2021 gestart en zullen enkele jaren duren. De sluis wordt uitgebreid tot een performante binnenvaartsluis die moderne binnenschepen vlot en veilig zal behandelen. Ze wordt aanzienlijk langer (van 180 naar 235 meter lengte) én breder (van 22 naar 36 meter) waardoor ze grotere binnenschepen efficiënt kan versassen en het transportvolume naar het Albertkanaal verhoogd kan worden.
Tijdelijke structuur heeft 2 functies:
waterkering & doorgang verkeer
Afmetingen:30 m breed en 150 m lang
105 buispalen
lengte: ± 30 m,
diameter: 1,42 m
Tot in Boomse klei om waterdichte kuip te creëren
± 3.000 ton staal
1,6 km legankers
Initieel ontwerp is gewijzigd door wijziging van tracé kanaaltunnels:
Nieuw ontwerp d.m.v. trade-off matrix
Opgebouwd uit:
• Combinatie van combiwanden en damwanden
> Lengte tussen 27,25 en 30,50 m
> 4.500 ton staal
• Legankers
> Lengte van 5 tot 30 m
• Grondankers op verschillende niveaus
Oppervlakte bouwput van 80.000 m² (= 12 voetbalvelden)
Grondwaterstand moet van +4,50 m TAW naar -15,50 m TAW= 20 m verlagen 72(!) dieptebronnen geboord
Elke dieptebron heeft een pomp met een capaciteit van 5 m³/h
Samengevat houdt de renovatie het volgende in:
- 2 nieuwe sluishoofden
- Vernieuwing sluiskolkmuur, deuren, vulsysteem en nautische aansturing
- Vernieuwing en verbreding van de remmings/geleidewerken;
- Aanleg van een leidingentunnel onder de sluis
- Renovatie sluisgebouw en aanleg machinegebouwen, CTG en kiosken
- Twee wegbruggen geschikt voor uitzonderlijk vervoer
- Heraanleg van de wegenis rond de sluis
Een INTENSE SAMENWERKING tussen 3 opdrachtgevers (het Departement Mobiliteit en Openbare Werken, Port of Antwerp-Bruges en Lantis) en aannemerscombinatieRinkoniên Rechteroever