Workshop II Markante werven
| | |
13:30 | La circularité dans la gestion des actifs au SPW Mobilité et Infrastructure Pierre GILLES, Inspecteur général, Département Expertises Structures et Géotechnique Si le terme de circularité est assez récent, il recoupe certaines pratiques déjà bien ancrées au sein des gestionnaires d’actifs d’infrastructure (routes, ponts, voies d’eau, bâtiments, …). Le premier aspect de la circularité concerne une bonne connaissance de l’état des actifs afin de permettre une intervention la plus préventive possible. Augmenter la durée de vie de nos actifs est le premier objectif en termes de circularité. Néanmoins les réalités budgétaires ne permettent pas toujours d’atteindre cet objectif et des dégradations parfois importantes nécessitent de réhabilitations lourdes. En outre le vieillissement normal des actifs amène aussi des besoins de rénovation. Se pose alors la question du réemploi ou du recyclage des matériaux de déconstruction. Ce deuxième aspect de la circularité est plus récent. Des exemples de bonnes pratiques existent déjà et seront présentés. Mais il reste encore beaucoup de questions à régler en particulier sur les caractéristiques techniques à exiger pour les matériaux recyclés. Il est évident qu’il faut augmenter le recyclage des produits de déconstruction mais il faut aussi s’assurer de la pérennité des nouveaux ouvrages réalisés, au moins partiellement, avec ces matériaux recyclés ; à défaut le tournant de la circularité serait raté. | | PDF |
14:00 | Lessons learned from technical feasibility studies for renovation of post-war residential towers for social housing Sye Nam Heirbaut, Project engineer & Technical Coordinator Circular Construction, SECO SECO adviseerde de bouwheer Woonhaven bij het bepalen van behoud, renovatie of sloop en vervanging van 11 woontorens met een betonstructuur uit 1960’s en 1970’s. Door een uitgebreide analyse op basis van de beschikbare documentatie, inspecties, niet-destructieve en destructieve proeven op de gebouwen en regelgeving inzake brandveiligheid werden de risico’s en noden in kaart gebracht. Op basis van het onderzoek heeft Woonhaven beslist om reeds enkele gebouwen te strippen, de betonstructuur te verstevigen om te voldoen aan de huidige verwachtingen en opnieuw in te vullen met oog op verder gebruik. In een volgende stap werd er op basis van input van het ontwerpteam, gericht onderzoek gedaan om enkele ontwerpbeslissingen te valideren.
Tijdens de workshop deelt SECO zijn ervaringen uit verschillende haalbaarheidsanalyses en gevoeligheidsanalyses. Er worden technische inzichten gedeeld en duiding gegeven over het belang van haalbaarheidsstudies bij de onderbouwing van een verantwoord beleid van inzake patrimonium sociale huisvesting en als aftoetsing van een aanbestedingsontwerp voor een renovatieproject. Er wordt dieper ingegaan op de technische inhoud en leerlessen, als ook hoe deze inzichten passen binnen het bredere geheel van omgaan met na-oorlogs patrimonium in sociale woningbouw. Op het einde wordt er afgesloten met een open dialoog met de deelnemers. | | PDF |
14:30 | EcoCrete® - Op weg naar groen beton! Thibaut Mercenier, Heidelberg Materials Benelux Met EcoCrete® wil Inter-Beton op een transparante manier laten zien wat het doet om het uiteindelijke doel van klimaatneutraal beton tegen 2050 te bereiken. EcoCrete® is een beton dat voldoet aan de betonnormen NBN EN 206 en NBN B 15-001 en wordt geproduceerd en geleverd onder BENOR-certificaat. Het biedt de gebruikelijke kwaliteit en betrouwbaarheid van Inter-Beton, maar met een nieuwe doelstelling: duurzaamheid of duurzame ontwikkeling, dankzij een aanzienlijke vermindering van de CO2-uitstoot met minstens 50% ten opzichte van de referentiewaarde in de betonindustrie. EcoCrete® is beschikbaar in ons hele netwerk van betoncentrales en dekt een brede waaier van toepassingen. Onze betoncentrales die EcoCrete® produceren zijn CSC Gold gecertificeerd. Het gebruik van EcoCrete® maakt het dus mogelijk om beton te gebruiken in projecten van het type BREEAM of LEEDS. EcoCrete® is het beton van de volgende generatie, voor toekomstige generaties en voor elk project.
| | PDF |
15:00 | Dramix eyeD® - Oog op enkele spraakmakende referenties met Dramix staalvezelbeton Philippe Camiola & Yannick Franken, Bekaert Het Dramix eyeD® toestel is een 10-tal jaar geleden ontwikkeld door Bekaert om een automatische continue meting van de homogeniteit van staalvezelbeton mogelijk te maken. Vandaag kan het toestel gebruikt worden om op een accurate en efficiënte manier homogeniteitscontroles uit te voeren die gevraagd worden in het kader van de nieuwe betonnorm NBN B 15-001 (TRA 550). De innovatieve ontwikkeling van de Dramix eyeD® ging hand in hand met de evolutie naar meer performante Dramix staalvezeltypes die naast traditionele toepassingen ook meer structurele toepassingen mogelijk maakten. We nemen jullie onder het goedkeurend oog van de eyeD graag mee door enkele spraakmakende referenties die de laatste jaren in België met Dramix staalvezelbeton werden gerealiseerd. | | PDF |
15:30 | AWARD CEREMONY STUDIEPRIJS MACBEN BENOR student contest | | PDF PDF PDF |
16:00-17:00 | Pause | | |
17:00 | Overzicht van de belangrijkste renovatie- en vervangingsprojecten van bruggen en tunnels door MOW in Vlaanderen in 2023 Paul Meekels, Afdelingshoofd Afdeling Expertise Beton en Staal - Dept MOW bij Vlaamse Overheid | | PDF |
17:30 | Renovatie van het viaduct van Vilvoorde Jelle Vercauteren, Technische projectleider, De Werkvennootschap Midden augustus 2023 startte De Werkvennootschap met de renovatie van het Viaduct van Vilvoorde. Deze renovatie zal 8 jaar zal duren en omvat omvangrijke staal- en betonwerken. In de presentatie wordt toegelicht wat deze werken juist inhouden. | | PDF |