Groupement Belge du Béton

Valoriser et diffuser notre savoir

En savoir plus

PROGRAMMA

Workshop I

 

Kwaliteit en nieuwe technieken

13:30

«Terugblik op 5 jaar BENOR-certificatie van verhuurbedrijven »

Leslie Hammer,Certification officer & auditor & Johan Baeten, Certification Expert & Project Manager, BE-CERT

 

Op 25 september 2023 noteerden we de 5de verjaardag van de BENOR-certificatie van verhuurbedrijven. Het doel van deze certificatie is de kwaliteit van het transport en de levering van stortklaar beton in onderaanneming te waarborgen.

Door de komst van deze certificatie werd BE-CERT geconfronteerd met een bijzondere sector. Want wat is er immers dynamischer en diverser dan de transportsector? Door de verscheidenheid aan bedrijven en de zeer regelmatige veranderingen binnen deze bedrijven, is het niet altijd gemakkelijk om geschikte bepalingen te treffen en een onderscheid te maken tussen de verantwoordelijkheden van de betoncentrale en die van de transporteur.

Deze certificatie heeft echter zijn sporen verdiend en het aantal certificaathouders is jaar na jaar alleen maar toegenomen. Uiteindelijk volgden 3 uitgaven van het toepassingsreglement elkaar op en werd de externe controle in 2020 versterkt met de komst van steekproefsgewijze controles.

BE-CERT werkt momenteel aan digitale projecten om zich aan te passen aan de groeiende datastroom in de sector. Het beperken van de toevoeging van water op de werf staat steeds centraal in de discussies, om de beste kwaliteitsgarantie voor de toekomst te bieden. In het afgelopen half decennium werd de basis gelegd voor een certificatie die nog veel te bieden heeft.

FR - NL PDF
14:00

Project MONOCRETE: eenlaagse verharding met grote dikte op basis van alternatieve bindmiddelen en gerecyclede granulaten

Audrey Van Der Wielen, Researcher, Geotechnics – Concrete – Road Design, CRR-OCW


Eenlaagse betonwegen met grote dikte worden steeds populairder in België, omdat ze het hoofd kunnen bieden aan de toenemende verkeersbelasting op snelwegen, taxibanen op luchthavens of logistieke centra. Ze vereisen minder onderhoud dan andere soorten verhardingen, hebben een zeer lange levensduur, zelfs bij zware belasting, en zijn bestand tegen statische belasting zonder permanent te vervormen.

De milieu-impact van deze wegen is echter aanzienlijk, met name vanwege de grote hoeveelheden cement en inerte materialen die nodig zijn om het beton te produceren.
Het onderzoeksproject MONOCRETE (maart 2021 - maart 2024), gefinancierd door de Waalse competitiviteitspool GreenWin, brengt industriële partners (Eloy en Holcim) en onderzoeksinstellingen (OCW, CRIC-OCCN en ULiège) samen om de milieu-impact te verlagen door gerecyclede betongranulaten en een alternatief koolstofarm cement in het beton te verwerken. De milieurelevantie van de voorgestelde oplossingen wordt beoordeeld aan de hand van een levenscyclusanalyse voor elk van de geteste varianten.

Naast de kwesties in verband met de duurzaamheid van het beton, worden in een tweede aspect van het project het ontwerp en de uitvoering van betonwegen met grote dikte bestudeerd. Een grotere betondikte zal immers eventuele problemen met het verdichten of trillen van het beton accentueren, die gepaard gaan met een slechte korrelverdeling. Dat verhoogt het risico op zweten of ontmenging.

Deze kwesties worden bestudeerd door een combinatie van literatuuronderzoek, laboratoriumproeven en twee proefvakken, die in het najaar van 2022 en het voorjaar van 2023 werden aangelegd.

FR PDF
14:30

Nieuwe cementen: de (lijdens)weg naar normalisatie
Dr.ir. Filip Van Rickstal,Directeur,CRIC-OCCN


In België, maar bij uitbreiding in de hele Europese Unie, bestaat de maatschappelijke vraag om de CO2-impact van beton te verminderen. Een van de mogelijkheden is het gebruik van Low Carbon Cementen.
Dergelijke cementen werden recent op Europees niveau opgenomen in twee nieuwe normen: EN 197-5 en EN 197-6. Maar daarmee is de procedure voor België echter niet afgerond.

Naast de algemene gebruiksgeschiktheid, moet immers ook de specifieke gebruiksgeschiktheid worden aangetoond. De presentatie gaat enerzijds dieper in op de weg die moet worden afgelegd om dergelijke nieuwe cementen te laten opnemen in de tabellen van de nationale bijlage bij de Europese betonnorm, de NBN B 15-001, die de gebruiksgeschiktheid ervan aangeven.

Doorheen de presentatie wordt de introductie van de cementen CEM II/C-M (S-L) en CEM VI (S-L) in de nationale bijlage als voorbeeld behandeld. Anderzijds wordt de mogelijkheid uitgelegd om via een ATG de gebruiksgeschiktheid van een nieuw cement aan te tonen.

 

  PDF
15:00

De geprefabriceerde wandelementen van industrieel sierbeton

Laurent Mbumbia, Technisch Adviseur, PROBETON

 

De Belgische norm NBN B 21-612:2021, nationale toepassingsnorm bij NBN EN 14992+A1:2012, bevat aanvullende bepalingen aangaande wandelementen toegepast in industriële of agrarische gebouwen die bestemd zijn voor de opslag van bulkgoederen die al dan niet vocht afgeven. Deze wandelementen met een zichtbaar aspect worden vervaardigd met industrieel sierbeton. Dit sierbeton vertoont in verharde toestand esthetische kenmerken die het onderscheiden van gewoon beton, maar die minder streng zijn dan voor geprefabriceerde elementen in architectonisch beton volgens PTV 21-601, met name wat betreft:

-      de druksterkteklasse van het beton (≥ C30/37);

-      de fabricagetoleranties die dezelfde zijn als bij alle geprefabriceerde wandelementen;

-      de toelaatbare kleurschakeringen;

-      de aanwezigheid van luchtbellen;

-      de maximum scheurwijdte.

 

Volgens NBN B 21-612:2021 kan de klant bij de bestelling eisen stellen aan de esthetische kenmerken van volle wandelementen, sandwichwandelementen, verlichte wandelementen en bekledingspanelen.

 

In het kader van de certificatie voor het vrijwillige BENOR-merk, voert het nieuwe toepassingsreglement TR 21-612:2013 een nieuw soort wandelementen, het zogenaamde geprefabriceerd element van industrieel sierbeton (code S), waarop esthetische eisen van toepassing zijn. Verder legt het TR de taken van de fabrikant vast aangaande typeproeven en fabrieksproductiecontrole.

 

 

Met deze BENOR-certificering kunnen klanten nu wandelementen met esthetische kwaliteitseisen kopen onder éénzelfde BENOR-certificaat 612, zonder dat het andere BENOR-certificaat 601, die de eisen van PTV 21-601 dekt, noodzakelijk is. Voor de klant is dit een pluspunt wat betreft de kwaliteit van het eindproduct en een besparing op de aankoopprijs van het element.

 

Het doel van de workshop is de voordelen van de nieuwe geprefabriceerde wandelementen in industrieel sierbeton voor te stellen door ze te positioneren ten opzichte van zowel geprefabriceerde wandelementen in gewoon beton als geprefabriceerde elementen in architectonisch beton volgens PTV 21-601 waarbij zeer hoge esthetische eisen gelden voor de betonlaag van het zichtvlak. Vergelijkende tabellen zullen worden gehanteerd met betrekking tot volgende kenmerken: minimum druksterkteklasse van het beton, textuur, kleur, luchtbellen, maat- en vormafwijkingen, vorstbestandheid.

FR PDF
15:30

Creating a more sustainable FUTURE (cem)

Concrete day Belgium, Beton Event The Netherlands

Yves Terneu, Sales manager , Aalborg White


Bij Aalborg Portland, als onderdeel van de Cementir Groep, hebben we verschillende doortastende acties ondernomen om de CO2-emissies progressief te verminderen, bestaande technologieën te optimaliseren en de basis te leggen voor potentiële innovaties die zullen leiden tot de productie van "net zero emissions" cementsoorten.
In lijn met deze strategie en onze routekaart (https://www.cementirholding.com/en/sustainability/strategy-and-objectives/roadmap-2030 ), zal Aalborg Portland een stap voorwaarts zetten naar een duurzamere productportfolio met onze nieuwe witte CEM II/A-LL 52.5R tegen het einde van het eerste kwartaal van 2024. Een lagere koolstofvoetafdruk met behoud van hoge kwaliteitsnormen en prestaties wordt bereikt door gebruik te maken van onze uitgebreide expertise in de interactie tussen wit cement en kalksteen.
Het nieuwe cement zal op alle markten beschikbaar zijn als bulkcement, samen met ons bestaande en bekende CEM I 52.5 R - SR5 . Zal het nieuwe witte cement CEM II/A-LL 52.5R beschikbaar zijn in zakken : 25 kg en big bags vanaf de marktintroductie.

NL PDF
16:00

Inrichting en dimensionering van waterbalans wegen
Philippe D.Vermeulen, LTA – Avalon L+E

 

Als case-studie nemen we het project nemen we de Waterbalans weg die werd geconcipieerd in opdracht van ELIA en de Stad Damme. Met de aanpassingen op de gewestelijke hemelwaterverordening die in voegen getreden is op 2 oktober 2023 wordt nu ook bij de inrichting van het openbaar domein geacht te voldoen aan het maximaal infiltreren en bufferen van hemelwater.
Om de bevoorradingszekerheid elektriciteit van de regio Brugge in de toekomst te blijven garanderen, dienden de bestaande ondergrondse elektriciteitskabels in stad Damme door Elia te worden vernieuwd. Hierbij ook de Vossenberg en Rijckeveldestraat in Damme. Tegelijkertijd werd door Farys besloten tot de realisatie van een gescheiden riolering. Dit maakte dat de weg volledig moest worden heringericht van fundering tot wegdek. Stad Damme wou van de gelegenheid gebruik maken om – in lijn met haar principes van duurzame en klimaatresistente inrichting van het openbaar domein – samen met ELIA in te zetten op een duurzaam synergieproject tussen diverse actoren en nutsdiensten en voor het eerst in Vlaanderen een waterbalans weg aan te leggen.


Naast de synergetische aanpak was vooral het hoger doel: ontharden van het volledige openbaar domein, een absolute uitdaging. Alle facetten van de werken werden gericht op het waterbalans systeem, dat primair is voor deze bosrijke omgeving. Door het synergetisch afstemmen van alle werken is men er in geslaagd om het mogelijk te maken dat het hemelwater door alle funderingen en verhardingen direct infiltreert in de ondergrond.
In de workshop gaan we in op de toegepaste technieken en strategieën om tot een ontwerp te komen. Tevens gaan we ook in op het verloop van de werffase om tot realisatie van het project. Dit met een bijzondere aandacht naar de gekozen oplossingen voor de weginrichting en dimensionering van funderingen en verharding.

  PDF
16:30-17:00

 

   
17:00

Command Alkon Conactive Laboratorium.De onmisbare assistent voor de professionele betontechnoloog.

Rob Verburg, Area Sales Manager BeNeLux, Command Alkon

 

Bij het ontwerpen van betonrecepten houdt u rekening met de wensen van uw klanten, de technische eisen, de kosten en zeker niet als laatste, de impact op het milieu. U wilt bij het receptontwerp snel kunnen inspelen op de verschillen in grondstoffen, wisselende omgevingsfactoren en nieuwe technologische inzichten. Daarnaast is toetsing van het proces aan de geldende normen een vereiste voor uw kwaliteitsproces. In Command Alkon Conactive Laboratorium zijn al deze aspecten verenigd om u efficiënt en slim te ondersteunen bij uw werk als betontechnoloog.

 

  PDF
17:30

Durus EasyFinish en Crackstop M ultra de macro en micro synthetische vezels met tal van ongekende mogelijkheden voor het beton van de toekomst.

Steven Anseeuw, Technical Sales Manager, ADFIL

 


Durus EasyFinish toepassingen in stort klaar beton:
- Beton vloeren: waar liggen de opportuniteiten en voordelen.
- Technische vloeren: naadloze vloersystemen, hoe kunnen onze vezels en producten hierin bijdragen.
- Uniwall systemen/vol te storten prefab keldermuren de voordelen van met vezels te wapenen.
- Sleuffunderingen kost reducerende hybride systemen en staal vrije/full fiber systemen.
- perfect afgewerkte zichtwanden met Durus EasyFinish hybride systemen.

Prefab beton:
- Ontdek de voordelen van Durus EasyFinish in Prefab: Verminderde productietijden en wapening.

Onze nieuwe certificering en testen:
-ons SECO-attest, ringtesten en zijn verhinderde krimp resultaten.

- Microvezels:
- De vergeten voordelen van een performant product voor vloeren, prefab en tunnels.

 

  PDF