Groupement Belge du Béton

Valoriser et diffuser notre savoir

En savoir plus

Home Archief CONCRETE DAY CONCRETE DAY 2019 Workshops Workshop IV : Project development for the future


WORKSHOP IV

Project development for the future

14:00
FEBELCEM

TOTEM in de praktijk – hoe scoort beton?


Noël Naert, Raadgevend ir., Febelcem

Begin 2018 lanceerden de drie Gewesten TOTEM, de ‘Tool to Optimise the Total Environmental impact of Materials in buildings’. Deze online software moet ontwerpers in staat stellen de milieu-impact van complete gebouwen op een objectieve manier te begroten en dit voor de volledige levenscyclus. Het resultaat wordt uitgedrukt als een kost in euro per m² bruto vloeroppervlak. Ook het energieverbruik tijdens de gebruiksfase (EPB-eisen of Passiefstandaard) wordt in rekening gebracht. FEBELCEM vroeg aan de KU Leuven TOTEM toe te passen op enerzijds een rijwoning en anderzijds een appartementsgebouw.
Voor beide gebouwtypes werd de milieukost van verschillende bouwmaterialen en -technieken vergeleken.

14:30CBR

Opvangen van CO2 bij klinkerproductie

Carl Geurts, Leilac operation support Engineer, LEILAC-  CBR

Bij de productie van klinker komt CO2 vrij. Hoezeer je die uitstoot ook probeert te beperken, hij zal altijd in de atmosfeer terechtkomen. Of toch niet? Kun je die CO2 opvangen? Kun je ervoor zorgen dat die niet in het milieu terechtkomt?
Voor het LEILAC-project ontwikkelde technologiebedrijf Calix de Direct Separation Calciner. Daarmee kan de CO2 van het klinkerproductieproces worden opgevangen en afgevoerd. De CBR-fabriek in Lixhe werd uitgekozen om er een demo-installatie te bouwen.
LEILAC staat voor Low Emissions Intensity Lime And Cement (kalk en cement met lage uitstootintensiteit). Het is een consortium dat bestaat uit vertegenwoordigers van de kalk- en cementindustrieën zoals HeidelbergCement, onderzoeksinstellingen en vooraanstaande leveranciers van technologie en engineering. Het is gericht op de demonstratie van een revolutionaire technologie die de Europese cement- en kalkindustrie in staat moet stellen om haar CO2-uitstoot drastisch in te perken. 
Hoe werkt het? We vertellen u er alles over tijdens de lezing…

15:00

Fed Beton

Groenbetonvert

 

CONCRETE, WHAT BRINGS TOMORROW?

ir Willy Goossens, GBV vzw, Directeur

Peter De Vylder, FedBeton, Directeur

Groen  beton is volledig in overeenstemming met  de huidige maatschappij visie rond circulaire economie en urban mining. Beton puin is ,mits de nodige voorzorgen in acht  te nemen , perfect te bewerken tot hoogwaardige betongranulaten. De grondstof, betonpuin, komt vrij bij sloopwerkzaamheden en is wijd verspreid beschikbaar. De duurzaamheid van groen beton is ook gelinkt aan  de beperking van het gebruik van primaire materialen, van de ingrepen in het landschap (ontginning, stortplaatsen) en de positieve impact op de mobiliteit.
Een kort overzicht wordt gegeven over de huidige stand van zaken rond het gebruik van betongranulaten in stortbeton en dat zowel in gebouwen, kunstwerken als wegen. Daar naast wordt naar de toekomst gekeken zowel wat betreft het verhogen van het vervangingspercentage van de grove fractie  als het gebruik van de fijne fractie welke vrijkomt bij het breekproces met als kers op de taart de “circulaire weg” waarbij, mits een degelijke inventarisatie van de bestaande materialen en een  aangepaste dimensionering van de nieuwe weg ,de 100 % recycleerbaarheid in situ kan bereikt worden

 

15:30SGSHerbestemming of aanpassing van bestaande constructies? Een overzicht van de meeste relevante NDO-technieken
dr. Michel Boutz

De toekomst van beton grijpt steeds vaker terug op het verleden. Middels herbestemming wordt aan bestaande gebouwen een tweede leven gegeven. Industriële gebouwen krijgen een nieuwe functie als bijv. theater, hotel, museum of appartementencomplex. Maar ook infrastructurele objecten worden aangepast om aan de hedendaagse eisen te voldoen.
In veel gevallen zijn onvoldoende gegevens van de constructies bekend voor een constructieve beoordeling of is onderzoek noodzakelijk naar de noodzaak voor levensduurverlengende maatregelen. Met niet-destructief onderzoek (NDO) kunnen veel belangrijke gegevens verkregen worden: de aanwezige wapening, het risico op corrosie van de wapening, aanwezigheid van defecten (holtes, delaminatie), betonsterkte.  Daarnaast is het ook mogelijk om lengtes van bestaande fundatiepalen te bepalen. Tijdens de workshop worden de meest relevante technieken besproken.
16:00-17:00Pause
17:00

 “Provinciehuis” Antwerp: putting sustainable and innovative technology into practice in a challenging architecture

Thomas Bockelandt, Branch manager Consulting, Boydens

The new Provincial Government Administrative Office in Antwerp is designed from a sustainable perspective.  Thanks to the pre-design multidisciplinary collaboration of the various skill sectors it has made it possible to combine the challenging architecture with extensive sustainability elements without compromising aesthetics.
As a result, the building will be passive certified, signifying that the building’s net demand for heating and cooling has been minimized to a bare minimum, only by optimizing the building’s shape, orientation, facades etc. The building contains open offices, individual offices, one auditorium for 350 occupants and the other for 100 occupants, an industrial kitchen including a restaurant for 200 guests, a fitness room, a data center, a library and an underground parking garage. The client and the design team are aiming for a BREEAM excellent certification.
 
An extensive field, containing 350 geothermal boreholes has been installed below the underground parking, which will provide the complete heating and cooling energy supply to the building. During winter, heat pumps extract their warmth out of the ground, and in this way store the cold that will be applied for passive cooling during summer. The system for distribution throughout the building exists primarily out of concrete core activation, completed with a few zones of floor heating. These low-temperature systems render an ideal efficiency of the heat pumps and passive cooling.
Thanks to the great inertia and these low temperature systems, a very high thermal comfort can be offered to the users and that with minimal energy consumption, without using fossil fuels nor active cooling.

17:30CRR-OCW“Influence of hydrophobic impregnation on resistance of road concrete to de-icing salts”

Sylvie Smets CRR OCW



The durability of a concrete road strongly depends on the resistance of the concrete to freezing and thawing cycles in the presence of de-icing salts. The test procedure used until now in Belgium to evaluate the resistance of concrete to de-icing salts is based on the international draft standard ISO/DIS 4846-2. Experience with this test method dates back a long time, and limits to scaling as a function of traffic loads are well established. However, since the publication of CEN/TS 12390-9 the so-called “Slab Test” is becoming the reference method in various standard specifications.
In the recently completed Belgian pre-normative research project GELAVIA, the aim was to define relevant performance classes for freeze-thaw resistance with de-icing salts as measured by this Slab Test, including scaling limits for representative road concrete compositions.
Additionally, in some specific cases such as manual placement and pattern-imprinted concrete pavements hydrophobic impregnation is applied in Belgium to increase resistance to scaling. The products used for this treatment are specified according to the guidelines of NBN EN 1504-2, but the reference concretes used for testing differ substantially from typical road concrete compositions in Belgium. Furthermore, there is some question about the durability in time of the protective action of the impregnation. Hence, a second objective of the aforementioned research was to investigate and develop testing methods to evaluate the effectiveness and durability of hydrophobic impregnation products applied on representative pavement concretes.
In this contribution, we will present and discuss the results and outcomes of the GELAVIA-project.


18:00WTCB

Circular.Concrete: Samen innovatieve technologieën in praktijk brengen

Jeroen Vrijders &  Bram Dooms, WTCB

Wat betreft het materiaalgebruik in de bouwsector heeft beton een belangrijke impact zowel qua grondstoffengebruik als qua CO2-uitstoot, …. Toepassen van een aantal principes uit de circulaire economie zou een belangrijke maatschappelijke meerwaarde kunnen opleveren. Verschillende technologische innovaties in dit domein bestaan reeds of zijn in vergevorderde staat van ontwikkeling, denken we maar aan het gebruik van gerecycleerde granulaten, alternatieven voor standaard-cementen, modulair bouwen, hergebruik van elementen, …. Grootschaligere toepassingen en bijkomende innovatie-stappen worden echter vaak belemmerd, onder meer door een ontbrekend referentiekader, of door de technische onzekerheid die er soms nog heerst. Er is nood aan meer duidelijkheid en technische en praktische onderbouwing.
In het project Circular.Concrete (www.circular-concrete.be), gesubsidieerd door VLAIO binnen de speerpuntcluster SIM Flanders, wil het WTCB deze innovatieve ontwikkelingen doorvertalen richting toepassing  op de bouwwerf. Doel is de aannemer kennis te laten maken met deze nieuwe oplossingen, en op basis van praktijkervaring tot een duidelijk referentie- en toepassingskader te komen.